The Mini

Bilen som kallades för “Hundkojan” i Sverige hette egentligen Austin Seven och Morris Mini-Minor vid lanseringen 1959. Att den blev både en Austin och en Morris berodde på att British Motor Corporation, som hade utvecklat bilen, ägde dessa bilmärken. Senare årgångar kom kort och gott att kallas för Mini, eller Mini Cooper. Det var “hundkojan” som på allvar lanserade konfigurationen frontmonterad tvärställd motor i kombination med framhjulsdrift som blev det gängse inom bilindustrin därefter.

Att bilen överhuvudtaget utvecklades berodde på att BMC kände av konkurrensen från importerade småbilar, främst Fiat 500 och Messerschmitt. Efter Suezkrisen blev det mycket populärt med bränslesnåla småbilar. Det var bilutvecklaren Alec Issigonis som fick i uppgift att ta fram en mycket liten bil som ändå skulle ha goda innerutrymmen. Problemet löste han bland annat genom att lägga motorn på tvären fram, placera växellådan under motorn och ge bilen framhjulsdrift. Andra lösningar för att spara på utrymmet var till exempel att placera hjulen längst ut i hörnen och att installera skjutfönster för att slippa ha tjocka dörrar som skulle rymma ett nedvevat fönster. En annan konstruktionslösning för att spara utrymme var de trekantiga gummiklossar som användes som stötdämpning, i stället för skrymmande fjäderben eller hydrauliska kolvar.

Bilen fick en låg tyngdpunkt och utmärkta vägegenskaper. Detta, i kombination med John Coopers trimning av motorn, gjorde Minin mycket framgångsrik på tävlingsbanorna. 1960-talet dominerades av “hundkojan” och den vann flera gånger bland annat Monte Carlo-rallyt och Finska rallyt. Bilens ringa storlek och dess rykte som snabb och lätthanterlig gjorde den till den självklara stjärnan i den engelska filmen “The Italian Job” från 1969. I filmen visas bilens framkomlighet och snabbhet i flera berömda scener. Filmens andra stora stjärna är förstås Michael Caine, som i denna film fäller den klassiska kommentaren: “You’re only supposed to blow the bloody doors off!”. När BMW, som tagit över märket Mini, skulle lansera den nya “hundkojan”, kom de på att finansiera en remake av filmen. Den kom 2003.

En annan filmhjälte som älskar Minin är Mr. Bean. Han kör oftast runt i sin gulgröna 1977 Mini 1000 med svart motorhuv. En egenhet med Mr. Beans Mini är att han låser dörren med en bygel och ett hänglås. I “Mr. Beans Holiday” ska vår hjälte ta sig till Medelhavet. Han får lift av den sköna Sabine som kör en vänsterstyrd Mini. Innan Mr. Bean sätter sig i bilen konstaterar han nöjt att däcken är av det engelska märket Dunlop, och inte Michelin som borde varit fallet i Frankrike. Austin/Morris Mini kom på andra plats när förra seklets mest inflytelserika bil korades.