Karaktärsfulla Citroëner

I bilhistorien finns det några ikoniska modeller som står ut mer än andra för sitt utseende, prestanda eller säregna innovationer. Citroën hade lyckan att ligga bakom två av dessa bilar som eftervärlden nostalgiskt suktar efter. Dessa är Citroën 2CV och Citroën DS.

Citroën 2CV

Citroën insåg 1935 behovet av en billig och pålitlig bil för landsbygdsbefolkningen som i mitten av 1930-talet fortfarande till stor del förlitade sig på häst och vagn i Frankrike. Efter flera prototyper kunde man 1939 producera 250 stycken 2CV, och man tänkte presentera bilen för marknaden på Paris Motor Show i oktober samma år, men kriget kom emellan. Bilen presenterades 1948 istället. Eftersom bilen var tänkt att användas på landet, där det var ont om bra vägar, fick den bland annat hög markfrigång, ett kanvastak som kunde rullas bort för att möjliggöra transport av diverse skrymmande saker och lite offroadegenskaper. Man talade om att 2CV var ett “paraply med fyra hjul” och att bilen skulle kunna ta sig över ett nyplöjt fält utan att några ägg skulle knäckas. Bilen blev omåttligt populär för sin bränsleeffektivitet och pålitlighet. Efterfrågan blev enorm och det blev snabbt tre års väntetid, vilket sedan ökade till fem år. 2CV tillverkades på många platser runt om i världen och när produktionen till slut upphörde helt, 1990, hade nästan 9 miljoner bilar i olika varianter byggts. Efter några års vikande försäljning ökade bilens popularitet återigen efter sitt komiska inhopp i Bondfilmen “For Your Eyes Only” 1981.

Citroën DS

Citroën DS kom att kallas för “Paddan” i Sverige, långt innan någon visste vad en surfplatta var, eftersom bilen påminner om djuret i fråga. Bilen var en lyxigare sedan och blev ofta en direktionsbil eller limousin. Citroën DS introducerade Paul Magès helt unika gashydrauliska fjädringssystem som Citroën har patent på. Andra innovationer hos DS var till exempel skivbromsar som standard och strålkastare som vred sig med rattutslaget. Bilen tillverkades mellan 1955 och 1975. Eftersom bilen var förhållandevis dyr tillverkades endast knappt 1,5 miljoner exemplar. Ändå var åtgången strykande då bilen presenterades på Paris Motor Show 1955. Den första kvarten gjordes 743 beställningar, och efter utställningens tio dagar hade 80000 bilar beställts. Det var ett beställningsrekord som levde i 60 år, tills Tesla Model 3 presenterades 2016.

Citroën DS har utnämnts till tidernas vackraste bil av tidningen Classic & Sports Car och den placerade sig på plats tre då man utsåg förra seklets mest inflytelserika bil. Dess stilrena linjer är frukten av ett samarbete mellan en fransk flygplansutvecklare och en italiensk bildesigner. När president Charles de Gaulle utsattes för ett mordförsök 1962 hävdade han att han överlevde tack vare Citroën DS:s unika egenskaper som möjliggjorde för hans chaufför att fly undan i hög fart trots att alla däcken var punkterade av skottlossningen.