Tjorven hette egentligen KVD 440, där KV stod för Kalmar Verkstad, D44 för Daf 44 och den avslutande nollan för noll passagerare. Bilen utvecklades av Kalmar Verkstad för att användas inom postdistributionen av Kungliga Postverket. Tillverkningen skedde mellan 1968 och 1971 och endast lite drygt 2000 exemplar färdigställdes. Postverket, som hade beställt utvecklingen av bilen, och sedan köpt 1000 stycken, valde i början av 1970-talet att samarbeta med Opel i stället.
Att bilen började kallas för Tjorven berodde på att brevbärarna som först fick i uppdrag att provköra och utvärdera bilen, tyckte att den gav ett lite truligt intryck, som Tjorven på Saltkråkan. Efter att Postverket lagt sin beställning på 1000 bilar 1969, och Kalmar Verkstad tyckte sig märka av intresse även hos andra statliga beställare, började idéer om att expandera modellutbudet ta form. Man gjorde prototyper på en pickup och en familjebil, de modellerna skulle heta Tjorven Last och Tjorven Kombi, men marknaden var kallsinnig och produktionen av dessa bilar kom aldrig igång.
Idag finns cirka 250 Tjorvar kvar runt om i riket. Det har även startats ett Tjorvenmuseum av en entusiast. Tjorven, med sitt säregna utseende och småputtriga tvåcylindriga motor, väckte alltid uppseende när posten kom i början av 1970-talet. Vi är en tynande skara människor som fortfarande minns och saknar Tjorven, och Postens service!