Lyx- och sportbilsmärket Ferrari startades strax före andra världskriget av italienaren Enzo Ferrari. Ända sedan hans far första gången tog med honom på en biltävling, då Enzo var tio år gammal, ville han bli en tävlingsförare. Fadern hade en metallverkstad i bottenvåning på familjens hus i Modena men efter att både pappan och Enzos äldre bror gick bort i influensa 1916, gick familjeföretaget under. Den unge Enzo sökte sig mot Turin och FIAT:s verkstäder i jakten på arbete men blev inte accepterad hos biljätten. Han var ändå närmare sin dröm än han kunde ana.
Han fick strax ett jobb som testförare hos “Costruzioni Meccaniche Nazionali” i Milano, men uppgraderades raskt till tävlingsförare hos dem. Han debuterade i en tävling 1919. Redan 1920 debuterade han som en av Alfa Romeos racerförare. Hela tiden hos Alfa deltog han i utvecklings- och förbättringsarbetet av tävlingsbilarna och blev med tiden mer av en stallchef än en racerförare. Efter att en nära kollega hade dött i en olycka 1925 och speciellt efter att Ferraris son föddes 1932, tävlade han bara halvhjärtat. Han hade även kommit till insikten att man för att kunna vinna i biltävlingarna måste misshandla bilen, något som han inte längre ville vara med om – han ville i stället utveckla bilens fulla potential som mekaniskt underverk.
1929 startade han därför Scuderia Ferrari – Stall Ferrari, som ägnade sig åt att utveckla, bygga om, trimma och förbereda bilar inför tävlingar. Eftersom han lyckades locka till sig de främsta förarna, och dessutom använde sig av Alfa Romeos bilar, lade Alfa Romeo ned sin egen tävlingsverksamhet 1933. Scuderia Ferrari blev Alfa Romeos tävlingsstall. Eftersom flera stall tävlade med Alfabilar började Scuderia Ferrari pryda sina konstruktioner med den berömda stegrande svarta hästen på gul botten, som ett igenkänningsmärke.
Efter att Alfa Romeo återigen skapade ett eget tävlingsstall 1938 anställdes Ferrari som tävlingschef för detta. Han lade då ned sitt Scuderia Ferrari. Hösten 1939 skiljdes Alfa Romeos och Enzo Ferraris vägar för gott eftersom Ferrari inte kom överens med den nya ledningen för företaget och inte heller var med på de tekniska vägar som Alfas ingenjörer ville följa. Ett villkor i avtalet mellan Alfa och Ferrari krävde att han inte fick tävla, eller konstruera något, under namnet Ferrari under minst fyra år. Andra världskriget kom emellan och Ferraris verkstäder fick syssla med annat än tävlingsbilar. 1947 konstruerades den första tävlingsbilen under namnet Ferrari. Enzo var hela tiden inriktad på tävlingsverksamheten men insåg att man för att finansiera denna, behövde börja tillverka och sälja sportbilar för vanlig vägtrafik. Ferraristallet är det mest framgångsrika stallet inom Formel 1 genom tiderna.