Våra fokkära Volvos

Svenskarna har ett långt och kärleksfullt förhållande till bilmärket Volvo och deras modeller. Under flera generationer var Volvo synonymt med bil för oss svenskar. Här beskrivs några av de modeller som den mogna generationen växte upp med.

Volvo PV

Volvo hade startat serietillverkning 1927, men deras stora försäljningsframgångar skulle dröja till mitten av 1940-talet med modellen PV444. Det var en praktisk småbil med runda former, motor fram och bakhjulsdrift. I början fanns färgerna svart eller duvgrå att välja på, med åren ökade dock valmöjligheterna både vad gällde motorstyrka och färger. PV444:s olika varianter tillverkades från september 1944 till augusti 1958 i totalt 196004 exemplar. Från augusti 1958 till oktober 1965 tillverkades efterträdaren PV544. Den var lite rymligare, därav 5:an i modellnamnet som skulle indikera femsitsig. 544:an fick även större fram- och bakrutor samt trepunktsbälten fram som standard 1959, vilket man var först i världen med. Volvo ägde även patentet på trepunktsbältet, vilket släpptes fritt 1963. 544:an kunde fås i ytterligare fler färgvarianter, och med olika extrautrustningar. Totalt tillverkades 243996 PV544. Det finns fortfarande cirka 18000 Volvo PV kvar i fordonsregistret, de allra flesta är dock avställda och förmodligen i olika stadier av förfall.

Volvo Duett

Volvo Duett hette egentligen PV445/P210. Redan 1949 började Volvo sälja chassin med färdig front, motor och drivlina med mera, för att olika karossbyggare skulle kunna göra egna varianter av Volvon. Chassit var från PV444. Många tillverkade då praktiska skåpbilar på chassit och några gjorde även cabrioleter. 1953 började Volvo tillverka egna skåpbilar och kombis samtidigt som man fortsatte att sälja chassin för “hemmabyggaren”. Volvo Duett var en mångsidig slitvarg. Den marknadsfördes som “bilen som är två”, det var tänkt att den skulle kunna användas både som familjebil och yrkesbil. Totalt tillverkades 97159 Duetter mellan 1953 och 1969. Dessa blev en storsäljare till bland annat Televerket, Postverket och Försvarsmakten. Duetten var Volvos första egentliga kombi, föregångare till kombiamazonen och modellerna 145/245. Idag finns det endast några hundra Duetter kvar i bilregistret. Tyvärr blev Volvo Duett en populär bil för fjortisarna att bygga epatraktorer av, varför många slaktades i förtid.

Volvo Amazon

Volvo Amazon är bilen som fick en egen poplåt av Vansbrogruppen Svenne Rubins 1993. Bilen lanserades 1956 och fortsatte att byggas till 1970. Totalt tillverkades drygt 667000 exemplar i olika modeller. Under några få år i början var Amazonen tvåfärgslackad, men det övergavs sedan. Amazonen var Volvos första riktigt stora exportframgång, 60 % såldes till andra marknader. Amazon var även den modell som fick inleda tillverkningen i den nya Torslandafabriken, samt i de första Volvofabriker som öppnade i Kanada och Belgien. Den första Amazonen som exporterades gick till Danmark. Det var en kungsblå bil som kronprinsessan Margerethe fick i 18-årspresent. Amazonen hade kraftfullare motor än gamla PV444, dessutom var den försedd med fyra dörrar. Senare, när Volvo lanserade 140-serien, kom en Amazonversion med två dörrar. Den tyska moped- och motorcykeltillverkaren Kreidler hade redan lagt beslag på namnet Amazon, varför bilen kallades för Volvo 121/122/123 utanför Norden. Det finns fortfarande drygt 24000 Amazoner i bilregistret, av dessa är 6000 i trafik.

Samtliga tre presenterade Volvobilar är heta entusiastbilar med egen klubbverksamhet.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *