FIAT

Den här sommaren firade FIAT 120-års-jubileum. Det var i början av juli 1899 som en grupp norditalienska finansmän och bilkonstruktörer, med Giovanni Agnelli i spetsen, beslutade att dra igång en bilfabrik i Turin. Namnet FIAT är en förkortning av det italienska “Fabbrica Italiana Automobili Torino”. Året efter kunde de starta en blygsam tillverkning av den första Fiatmodellen, 3 ½ CV, som endast byggdes i 24 exemplar.

Under åren fram till första världskriget växte FIAT:s produktion hela tiden och de blev snabbt den helt dominerande biltillverkaren i Italien. Denna dominans har fortsatt och accelererat under senare decennier, då FIAT har köpt upp andra italienska bilmärken som Lancia, Alfa Romeo, Ferrari och Maserati. Under drygt 20 år, innan bilkrisen slog till i slutet av 1980-talet, räknades FIAT som världens tredje största biltillverkare, efter General Motors och Ford och den störste i Europa. Idag är de den åttonde största globalt sett och på plats nummer två i Europa. Rekordåret 1970 hade FIAT över 100000 anställda i Italien och deras sex fabriker i landet producerade 1,4 miljoner bilar det året.

FIAT har inte bara ägnat sig åt bilar. De bygger även bland annat marin- och flygmotorer och de utvecklar även drivmedel och smörjoljor. Under de båda världskrigen producerade de främst lastbilar, ambulanser, vapen, stridsvagnar och flygplan. En tidig gren av verksamheten var att tillverka olika jordbruksmaskiner och de bygger fortfarande traktorer. De har även sysslat med tågkonstruktion och kraftverk.

1910 etablerade sig FIAT i USA genom att bygga en fabrik i Poughkeepsie i delstaten New York. Fiatbilar sålde bra i USA och vände sig främst till den välbeställde kunden. Det ursprungliga priset för en Fiat var US$4000, vilket hade stigit till US$6400 år 1918. Prisutvecklingen för konkurrenten Ford Model T var under motsvarande tid från US$825 1908 till US$525 1918, alltså en kraftig prissänkning. För samma pris som man kunde köpa en Fiat kunde man få tolv stycken T-Ford 1918. Man kan anta att Fiatköparna i dåtidens USA ville signalera sin rikedom på samma sätt som Ferrariköparna gör idag. Efter att FIAT:s globala popularitet ökat, etablerades fabriker i fler länder. Idag finns det anläggningar för att tillverka Fiatmodeller i till exempel Brasilien, Mexiko, Argentina, Polen, Serbien, Turkiet, Kina och Indien. FIAT har vunnit utmärkelsen “European Car of the Year” fler gånger än någon annan.

FIAT är främst stora inom segmenten citybilar och kompaktbilar, det vill säga de allra minsta bilar som finns. Även deras SUV- och familjebilsmodeller tillhör de mindre på marknaden. FIAT möter ändå behovet hos alla kundtyper eftersom de marknadsför större bilmodeller under märkena Lancia och Alfa Romeo. En mycket populär Fiatmodell var deras “Topolino” som tillverkades mellan 1936 och 1955. Den var en av världens minsta bilar då den lanserades. En annan mycket populär minibil från FIAT var deras Fiat 500 som tillverkades mellan 1957 och 1975. Fiat 500:s oerhörda popularitet och försäljningsframgång var den främsta anledningen till att British Motor Corporation skapade “Hundkojan” 1959. Sedan 2007 produceras den nya Fiat 500 som har blivit mycket populär bland dagens miljömedvetna bilister i dagens allt trängre storstäder.